مهمان مهمان .

مهمان

مدل مارک­مک مدیریت دانش

مدل مارک­مک[1]:

وی با همکاری دیگر اعضای کنسرسیوم بین المللی مدیریت دانش (2002) برای این نوع از مدیریت، چهار چوب فکری با نام " دوره عمر دانش " تعریف کرده که در آن، علاوه بر نظریه نوناکا و تاکائوچی (1995) بر نکته مهم دیگری نیز تأکید شده است: (احمدی و صالحی ، 1391، ص147)

" دانش تنها پس از اینکه تولید شد، وجود دارد و بعد از آن می­توان آن را مهار، کدگذاری یا تسهیم نمود". بنابراین مارک­مک فرایند فرایند ایجاد دانش را به دو فرایند بزرگ یعنی تولید دانش و پیوسته کردن دانش تقسیم می کند: (احمدی و صالحی ،1391، ص147)

·       تولید دانش: فرایندخلق دانش، سازمانی جدید است که به وسیله یادگیری گروهی، کسب دانش و اطلاعات و ارزیابی دانش انجام می­گیرد. این فرایند مترادف یادگیری سازمانی است.

·       پیوسته کردن دانش: از طریق برخی فعالیت­ها که پخش و تسهیم دانش را تجویز می­کنند، انجام می­گیرد. این عمل کارهایی از قبیل پخش دانش (از طریق برنامه و غیره)، جستجو، تدریس، تسهیم و دیگر فعالیت­های اجتماعی که موجب برقراری ارتباط می­گردد را شامل می­شود.

مک همچنین به دو موضوع " عرضه " و " تقاضا " نیز توجه دارد:

·       سمت عرضه: عمل مدیریت دانشی است که در هر صورت برای افزایش عرضه دانش موجود به همکاران یک شرکت طراحی می­شود.(همان منبع، ص148)

·       سمت تقاضا: بر روی عرضه دانش موجود به عده­ای از نیروی کار متمرکز شده و سعی در افزایش ظرفیت آنان جهت تولید دارد، به این ترتیب، مأموریت مدیریت دانش، این است که ظرفیت یک سازمان را جهت تقاضا برای دانش جدید بالا ببرد.(همان منبع، ص148)

 

 

 

2-3-3-2-2)مدل بک­من[2]

بک­من (1999) هشت مرحله زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است: (احمدی و صالحی، 1391، ص148)

1-    شناسایی کردن : تعیین صلاحیت­های درونی، منبع استراتژی، قلمرو دانش.

2-    تسخیر کردن : رسمی کردن دانش موجود.

3-    انتخاب کردن : تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانش­های ناسازگار.

4-    ذخیره کردن : معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای دانش.

5-    پخش کردن : توزیع دانش برای استفاده کنندگان به طور خودکار بر پایه علاقه و کار و تشریک مساعی دانش در میان گروها.

6-    به کار بردن : باز یافتن و استفاده دانش در تصمیم گیری­ها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش.

7-    ایجاد کردن : تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق(همان منبع، ص149).

8-    تجارت کردن : فروش و معامله، توسعه و عرضه کردن دانش جدید به بازار در قالب محصولات  خدمات.(همان منبع، ص149).



[1]- Mark
[2]-beek man

پایان نامه رابطۀ مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۱۲:۴۹ توسط:حمید موضوع: نظرات (0)