مدل مارکمک مدیریت دانش
مدل مارکمک[1]:
وی با همکاری دیگر اعضای کنسرسیوم بین المللی مدیریت دانش (2002) برای این نوع از مدیریت، چهار چوب فکری با نام " دوره عمر دانش " تعریف کرده که در آن، علاوه بر نظریه نوناکا و تاکائوچی (1995) بر نکته مهم دیگری نیز تأکید شده است: (احمدی و صالحی ، 1391، ص147)
" دانش تنها پس از اینکه تولید شد، وجود دارد و بعد از آن میتوان آن را مهار، کدگذاری یا تسهیم نمود". بنابراین مارکمک فرایند فرایند ایجاد دانش را به دو فرایند بزرگ یعنی تولید دانش و پیوسته کردن دانش تقسیم می کند: (احمدی و صالحی ،1391، ص147)
· تولید دانش: فرایندخلق دانش، سازمانی جدید است که به وسیله یادگیری گروهی، کسب دانش و اطلاعات و ارزیابی دانش انجام میگیرد. این فرایند مترادف یادگیری سازمانی است.
· پیوسته کردن دانش: از طریق برخی فعالیتها که پخش و تسهیم دانش را تجویز میکنند، انجام میگیرد. این عمل کارهایی از قبیل پخش دانش (از طریق برنامه و غیره)، جستجو، تدریس، تسهیم و دیگر فعالیتهای اجتماعی که موجب برقراری ارتباط میگردد را شامل میشود.
مک همچنین به دو موضوع " عرضه " و " تقاضا " نیز توجه دارد:
· سمت عرضه: عمل مدیریت دانشی است که در هر صورت برای افزایش عرضه دانش موجود به همکاران یک شرکت طراحی میشود.(همان منبع، ص148)
· سمت تقاضا: بر روی عرضه دانش موجود به عدهای از نیروی کار متمرکز شده و سعی در افزایش ظرفیت آنان جهت تولید دارد، به این ترتیب، مأموریت مدیریت دانش، این است که ظرفیت یک سازمان را جهت تقاضا برای دانش جدید بالا ببرد.(همان منبع، ص148)
2-3-3-2-2)مدل بکمن[2]
بکمن (1999) هشت مرحله زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است: (احمدی و صالحی، 1391، ص148)
1- شناسایی کردن : تعیین صلاحیتهای درونی، منبع استراتژی، قلمرو دانش.
2- تسخیر کردن : رسمی کردن دانش موجود.
3- انتخاب کردن : تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانشهای ناسازگار.
4- ذخیره کردن : معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای دانش.
5- پخش کردن : توزیع دانش برای استفاده کنندگان به طور خودکار بر پایه علاقه و کار و تشریک مساعی دانش در میان گروها.
6- به کار بردن : باز یافتن و استفاده دانش در تصمیم گیریها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش.
7- ایجاد کردن : تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق(همان منبع، ص149).
8- تجارت کردن : فروش و معامله، توسعه و عرضه کردن دانش جدید به بازار در قالب محصولات خدمات.(همان منبع، ص149).
[1]- Mark
[2]-beek man
پایان نامه رابطۀ مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران
برچسب: ،